٣١ گروگان هزاره را آزاد سازيد

۳۱ گروگان هزاره را آزاد سازید 

گرد همایی مردمی و جهانی‌ برای رها سازی ۳۱ گروگان هزاره در شهر هامبورگ آلمان با شعار عدالت و آزادی برای همه, امروز یازدهم آپریل برگزار شد که همزمان در شهرهای مونشن و کلن آلمان نیز برگزار گردید. 

در این گرد همایی مردمی, جامعه مدنی, فرهنگیان, فعالان و هموطنانمان از جاهای دور و نزدیک شرکت کرده بودند.

          

    

استاد آرمان, استاد مد‌‌دی و شراره بلخی حمایت های  خود را از اسیران گروگان هزاره نیز اعلام کردند.

  

. از جمله هنرمندان همیشه در صحنه برای آزاد‌گی می‌توان به شکیب مصدق و خلیل یوسفی اشاره کرد که چند آهنگی را به اجرا گذاشته و انزجار و نفرت خود را به افراط گرایی و تروریزم اعلام کردند

  

 

حضور شعرا و فرهنگیانی كه در محفل امروز از جمله، جناب حیدر اختر مسؤول سابق تلیویزیون رنگین وفعلا ناشر تارنمای رنگین، جناب فضل الله رضایی، از مسؤولین کانون فرهنگی افغانستان- آلمان، پری وهاب بهادری از چهره های سابقه دار رادیو کابل و فعلا عضو انجمن فرهنگی افغانهای شهر هامبورگ، رضا رضایی، مسؤول گروه هنری تیاتر نقاب، رضا میهن یار از چهره های ملی و اجتماعی ، سلما دوستيار، نصیر مهرین, ناجیه افشار, یلدا صبور, مصلح سلجوقی, ثریا کریمی‌, مریم هاتف, النا اسمیت, بهرام رصین, یاسین عظیمی‌ و آقایان جعفری و رضا که با حضورشان باعث دلگرمی‌ و قوت قلب برای همهٔ عزیزان شدند.

در انتها قطع نامه مشترك به زبان فارسى و آلمانى بوسيله ادريس جويا و النا اسميت قرائت گرديد كه در پايئن متن قطع نامه آمده است.

  

قطعنامه ی مشترک تظاهرات جهانی برای حمایت و رهایی گروگان های هزاره


نزدیک به 6 هفته است که 31 مسافر هزاره به طرز مشکوکی در مسیر هرات- کابل در ولایت زابل افغانستان ربوده شده اند و  پیوسته تعداد دیگری در شمال کشور به گروگان گرفته شده اند. در این مدت، دولت و مقامات کشور با سکوت معنا دار خویش بر ابهام سرنوشت این بحران افزوده است. 

با توجه به این که در این اواخر سازمان ملل ، سرویس امنیتی کانادا و روسیه و مقامات افغانستان وجود داعش در افغانستان را تایید کرده اند  و ابوبکر بغدادی نیز عملا از گسترش فعالیت های خود در افغانستان و پاکستان خبر داده است این واقعیت را برملا و برجسته می کند که روند حضور داعش در افغانستان و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در منطقه و جهان دارد وارد مرحله ای جدیدی می گردد.

مطمئنآ حضور و فعالیت های این گروه در افغانستان، با توجه به حضور گروه های مختلف افراطی در پاکستان و افغانستان، مانند طالبان پاکستانی و افغانستانی، طالبان پنجابی، القاعده و حرکت اسلامی ازبکستان و بیعت آنان با داعش، بزرگترین و جدی ترین تهدید  برای دموکراسی و فرایند مدنی نوپا و ثبات سیاسی و امنیت اجتماعی کشور بشمار می رود.

گروگانگیری و یا کشتن هزاره ها به خاطر تعلقات قومی و مذهبی شان در افغانستان و پاکستان مبین آن است که خطر بسیار جدی از سوی گروه های تروریستی نه تنها متوجه هزاره ها بلکه برای کل مردم افغانستان و مشتعل شدن جنگهای قومی و مذهبی در این کشور می باشد.

ما امروز در سراسر جهان گرد هم آمده ایم تا همگی هم صدا خواهان آزادی ۳۱ مسافر هزاره شویم و ضمن اعلام همبستگی با تمام حرکت های مدنی و صلح طلبانه موضوعات ذیل را فریاد می کنیم: 

  1. ما از دولت مردان افغانستان می خواهیم که هر چه زودتر اقدامات لازم را در جهت رهایی این گروگانها و حفظ امنیت جان تمام شهروندان در مسیر شاهراه های کشور را فراهم کنند تا دیگر کسی به خاطر تعلقات قومی و مذهبی شان قربانی اقدامات گروهای افراطی نشوند.
  2.  ما از دولت مردان افغانستان، جامعه جهانی و سازمان ملل می خواهیم که هر چه زودتر اقدامات لازم را در جهت مهار گروه ها تروریستی در افغانستان و منطقه انجام دهند تا افغانستان، مانند عراق و سوریه به میدان درگیری های قومی و مذهبی مبدل نشود.
  3. ما از تمام ملت افغانستان، از هر قوم و زبان و مذهبی که هستند، خصوصا از روحانیون آگاه، متعهد و دیندار، بزرگان قومی، اردوی ملی و پلیس کشور، فرهنگیان، اهالی قلم و نهادهای مدنی و اجتماعی تقاضا داریم ضمن ” نه ” گفتن به خواست گروه های افراطی و تروریستی، مقامات دولتی و بین المللی را تحت فشار قرار دهند تا هر چه زودتر اقدامات لازم را در جهت از بین بردن و مهار این گروهای تروریستی انجام دهند.
  4. ما صادقانه و قاطعانه اعلام می کنیم که هزاره ها منافع و مصالح علیای ملی خود را بالاتر ازهر نوع گرایش سیاسی و مذهبی و ایدیالوژیک می دانند و به اصل برادری و برابری و همزیستی مسالمت آمیز همواره و در همه حال پایبند ومتعهد خواهد ماند.
  5. جامعه هزاره پس از سال ۲۰۰۱ و  در مدت ۱۴ سال نشان داده که با وجود تمام فقر و کم توجهی دولت افغانستان و جامعه جهانی نسبت به با زسازی مناطق شان، از ایجاد هر گونه نا امنی و خشونت پرهیز کرده ا ند و همواره پشتیبان صلح و دمکراسی و روند های مدنی بوده اند و براین عزم و رویکرد خویش همچنان استوار می مانند.
  6. ما از جامعه ی جهانی، خصوصا ایالات متحده امریکا،  پارلمان اروپا و دولت آلمان،  و نیروهای مسئول و پشتیبان بین المللی جدا تقاضا می کنیم که نسبت به روند خطرناک گروگان گیری هرچه زودتر اقدام نموده و مردم و دولت افغانستان را در برابر این توطئه خطرناک که در صدد ایجاد جنگ های فرقه ای و قومی و مذهبی هستند، جدا یاری نمایند.

Leave a comment